سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اسپاتیفای در نظر دارد 100 میلیارد دلار درآمد سالانه داشته باشد

در اوایل این هفته، دانیل اک، رئیس  اشتراک اسپاتیفای پیش‌بینی کرد که درآمد سالانه شرکتش در 10 سال آینده به 100 میلیارد دلار خواهد رسید. اما با توجه به اینکه پلتفرم استریمینگ مستقر در استکهلم در سال 2021، 11.4 میلیارد دلار درآمد داشته است، به نظر می رسد این کسب و کار از هنرمندان پول دریافت می کند تا امور مالی خود را به درستی انجام دهند.

دانیل اک چشم انداز بلندپروازانه خود را برای پتانسیل درآمد بلندمدت اسپاتیفای در طول «روز سرمایه گذار 2022» که اخیرا برگزار شد، بیان کرد. با تکرار اظهارات مالی که توسط پل ووگل، مدیر مالی ماه ها پیش، پس از سقوط سهام اسپاتیفای (NYSE: SPOT) بیان شد، اک نشان داد که کسب و کارش در سال‌های اخیر دچار مشکل شده است.

سپس، اک پس از تلاش برای برقراری ارتباط با ویژگی‌های این توسعه – شامل همه چیز از کشورهایی که اسپاتیفای در آنها فعالیت می‌کند تا سرگرمی‌های صوتی غیرموسیقی که کاربران اکنون می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند – با بیان چشم‌انداز خوب خود از درآمد اسپاتیفای در طول دهه نزدیک به این نتیجه رسید.

او بیان کرد: “بنابراین با هر آنچه که می بینم، معتقدم که در یک دهه آینده، ما شرکتی خواهیم بود که می تواند سالانه 100 میلیارد دلار درآمد ایجاد کند و می توانیم به 40 درصد سود ناخالص و 20 درصد سود عملیاتی دست یابیم.”

البته، مدیران دیگر اسپاتیفای نیز در طول این رویداد که حدود 3.5 ساعت به طول انجامید، صحبت کردند. و چارلی هلمن، معاون و رئیس جهانی محصولات موسیقی، در طول ارائه خود گفت که شارژ کردن هنرمندان یک جزء کلیدی از مدل کسب و کار این سرویس است.

هلمن گفت: «از آنجایی که هر روز چیزهای زیادی به اسپاتیفای اضافه می شود، هنرمندان به ابزارهایی نیاز دارند که به آنها کمک کند تا اکنون بیش از هر زمان دیگری برجسته شوند. … از بسیاری جهات، این مشاغل کسب درآمد در جایی هستند که کسب و کارهای تبلیغاتی ما چند سال پیش ایستاده بودند – یعنی در مراحل اولیه اما با پتانسیل بسیار زیاد. و درست مانند کسب و کارهای تبلیغاتی ما، انتظار داریم که در مقیاس ایجاد کنیم. همانطور که جریان‌های درآمدی را برای هنرمندان متنوع می‌کنیم و بهترین راه‌ها را برای افزایش هزینه‌ها از پایگاه کاربری که در راه خود به یک میلیارد است، شناسایی می‌کنیم، هنرمندان را حتی خارج از حق امتیاز پخش جریانی که به سرعت در حال رشد هستند، غنی‌تر می‌کنیم و تأثیر سود را برای اسپاتیفای ایجاد می‌کنیم.»

هلمن در پایان سخنرانی تاکید کرد: «این کسب‌وکارهای بازار عامل اصلی افزایش سود ناخالص موسیقی ما بوده‌اند. و با توجه به نرخ‌های رشد قوی، این درآمد همچنان نیروی محرکه اصلی برای کمک به ما در بهبود بیشتر این سودها خواهد بود.»

با توجه به جزئیات شارژ فوری هنرمند، اسپاتیفای در سال های اخیر به صورا بی سر و صدا به سمت پیشنهادات “بازار دو طرفه” متمایل شده است. برای مثال، در نوامبر سال 2020، این پلتفرم به هنرمندان و برچسب‌ها این امکان را داد که بدون هیچ هزینه‌ای بر توصیه‌های شنوندگان تأثیر بگذارند و این برنامه را «حالت کشف» نامیدند.

(بدون تعجب، هلمن گفت که حالت کشف بین سه ماهه اول 2021 و سه ماهه اول 2022 نرخ حفظ مشتری 98 درصدی داشته است، با این که برنامه ظاهراً شنوندگان هنرمندان ثبت نام شده را حدود 40 درصد افزایش داده است.)

با این حال، احزاب شرکت‌کننده باید نرخ حق امتیاز کاهش‌یافته را برای استریم‌های حاصل بپذیرند، که به نفع برچسب‌هایی با بودجه‌های کلان و به ضرر هنرمندان نوظهور و مستقل، که پرداخت‌های نسبتاً کمی از اسپاتیفای ایجاد می‌کنند، می باشد.

اسپاتیفای متعاقباً با “Marquee” حالت کشف را دو برابر کرد، که هلمن گفت که به سرعت در حال رشد از نظر درآمد و پذیرش است. علاوه بر این، اعضای کنگره در آوریل 2022 خواستار اطلاعات بیشتر در مورد حالت کشف شدند.در جاهای دیگر، اسپاتیفای از اجرای زنده، کالاها، صدای زنده و حتی نشان های غیرقابل تعویض (NFT) استقبال می‌کند. نیازی به گفتن نیست که درصد کمی از درآمد هنرمندان از این منابع بدون شک با افزایش نرخ پذیرش در حال پیشرفت افزایش می یابد.

علاوه بر سخت‌تر کردن درآمد برای هنرمندان مستقل از استریم – پرداخت‌های ناچیز سرویس‌های پیشرو به ازای هر جریان همچنان موضوع انتقاد است – گزینه‌های تبلیغاتی پرداخت شده (و سایر هزینه‌های روی پلتفرم) به طور موثر به عنوان مانعی برای ورود کسانی که جهت حضور در صنعت موسیقی تلاش می‌کنند، عمل می‌کند. همانطور که معمولا در جمعه ها اتفاق می‌افتد، DMN امروز بیش از چند ایمیل در مورد نسخه های جدید دریافت کرد، به عنوان مثال، از جمله اولین آهنگ کیسی 22 ساله، با عنوان ” دوستت دارم”.

در پلتفرمی که حول محور کشف هنرمند می چرخد، نمایش های کمتر و دید کمتر (برای کسانی که تمایلی به کاهش حق امتیاز خود ندارند) در نهایت به تعداد کمتری از طرفداران جدید از پخش منجر می شود. سپس این نکته می‌تواند بر سایر مؤلفه‌ها (کالا، لایو، همگام‌سازی) در شغل فرد تأثیر بگذارد.

اما بازار به جهاتی به ملاحظات پاسخ داده است، از جمله با ابزارهای تبلیغاتی منحصربفرد (آمازون موزیک) و استفاده از مدل‌های حق امتیازی مبتنی بر فن (Tidal و SoundCloud).